۱۳۸۹ خرداد ۸, شنبه

پژوهشی تازه در مورد کار دانشجویی در آلمان

پژوهش اداره امور دانشجویان در آلمان نشان می‌دهد، دانشجویان این کشور در مقایسه با گذشته از امکان مالی مناسب‌تری در طول دوران تحصیل برخوردارند. با این وجود سیستم آموزشی جدید، زمان چندانی برای کار دانشجویی باقی نمی‌گذارد.

اداره امور صنفی دانشجویان آلمان (Das Deutsche Studentenwerk) در پژوهشی که هر سه سال یک بار صورت می‌گیرد، وضعیت مالی و معیشتی دانشجویان دانشگاه‌های آلمان را مورد بررسی قرار می‌دهد. نتایج پژوهش امسال خبرهای امیدوارکننده‌ای به همراه دارد. از جمله اینکه دانشجویان در آلمان در مقایسه با سه سال گذشته از وضعیت مالی بهتری برخوردارند.

بر اساس گزارش اداره امور صنفی دانشجویان در آلمان، ماهانه مبلغی در حدود ۸۱۲ یورو به طور میانگین در اختیار دانشجویان این کشور قرار دارد. درآمد دانشجویان نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته، اما راه‌های افزایش درآمد نیز متفاوت است. کار دانشجویی یکی از منابع تامین مخارج زندگی است. اما به گفته‌ی سارا که در دانشگاه کلن در ترم سوم رشته جامعه‌شناسی تحصیل می‌کند، حمایت خانواده نیز بی تاثیر نیست: «من در دانشگاه در بخش اداره امور دانشجویی کار می‌کنم. مسلما اینجا درآمد زیادی ندارم، مخصوصا در مقایسه با سایر کارهای دانشجویی. ولی در یک کافه هم کار می‌کنم و از آنجا هم پول می‌گیرم. البته خانواده هم به من کمک می‌کند، پول خیلی زیادی نیست، ولی بقیه‌ مخارج هم از طریق کار خودم تامین می‌شود.»

دانشجویان در آلمان به طور میانگین مبلغی در حدود ۴۵۰ یورو ماهانه از والدین خود کمک می‌گیرند. از هر سه دانشجو نیز دو نفر مشغول به کارهای دانشجویی است که از این طریق نیز به طور متوسط ماهانه ۳۲۰ یورو عاید دانشجویان می‌شود. اما باز هم این مبالغ برای برخی از دانشجویان کفایت نمی‌کند. پرداخت شهریه به میزان ۵۰۰ یورو در هر ترم که پرداخت آن در برخی از ایالت‌های آلمان چند سالی است، اجباری شده، یکی از عوامل افزایش هزینه‌های زندگی دانشجویی است.

دانشجویان در  آلمان به طور میانگین مبلغی در حدود ۴۵۰ یورو ماهانه از والدین خود کمک  می‌گیرندBildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: دانشجویان در آلمان به طور میانگین مبلغی در حدود ۴۵۰ یورو ماهانه از والدین خود کمک می‌گیرند

به گفته‌ی رلف دبیشات، رئیس اداره امور صنفی دانشجویان در آلمان، شهریه دانشگاه بیشترین تاثیر را بر روی خانواده‌های متوسط و کم ‌درآمد داشته است. نظری که از طریق پژوهش یاد شده به اثبات رسیده است.

اما زمانی که دانشجویان برای تامین مخارج زندگی دانشجویی‌شان وقت صرف می‌کنند، متفاوت است. یک سوم از دانشجویان در آلمان ۳۵ ساعت از وقت خود را در طول هفته به کار دانشجویی صرف می‌کنند. در پژوهش ارائه شده از سوی اداره امور صنفی دانشجویان در آلمان برای نخستین بار سیستم آموزشی جدید در این کشور نیز مورد توجه قرار گرفته است. این توجه اما چندان به نفع دانشجویان نیست.

سیستم آموزشی جدید (تفکیک مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد) زمان کمتری برای کار دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دوره کارشناسی در شش ترم تعریف شده است که با توجه به الزام تحصیل در دو رشته در بسیاری از گرایش‌های تحصیلی، زمان چندانی برای کسب درآمد با هدف تامین مخارج زندگی باقی نمی‌ماند. البته از امکان دریافت کمک‌های مالی دولت و اهدای بورسیه‌های تحصیلی نیز نباید به راحتی گذشت.

منبع: دویچه وله

نویسندگان و تهیه کنندگان همان سایت

کاوه بهرامی

تحریریه: یلدا کیانی


۱۳۸۹ خرداد ۶, پنجشنبه

نحوه ی حذف اضطراری نیمسال دوم ۸۹-۸۸

ه گزارش اخبار پیام نور ، حذف اضطراري ترم دوم سال تحصیلی ۸۹-۸۸ دانشگاه پيام نور كه طبق تقويم آموزشي اين دانشگاه آخرين روز مهلت آن ۶ خرداد ۸۹ مي باشد، هنوز در نحوه ي انجام اين موضوع ابهام وجود دارد و در سيستم گلستان پيام نور هنوز هيچ گزينه اي براي حذف اضطراري فعال نشده است .
تعداد زیادی هم از دانشجویان پیام نور املش منتظر حذف اضطراری می باند. امید واریم این مشکل حل شود.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۶, یکشنبه

دانلود رایگان نمونه سوال پیام نور کلیه رشته ها نیمسال اول ۸۹-۸۸

نمونه سوالات پیام نور رشته کشاورزی کلیک کنید

نمونه سوالات پیام نور رشته روانشناسی کلیک کنید
نمونه سوالات پیام نور رشته الهیات کلیک کنید
نمونه سوالات پیام نور رشته حقوق کلیک کنید
منبع: اخبار پیام نور
پس از کلیک روی دانلود روی کلیک هر کلیک راست فرمایید و بعد
* در مرورگر Mozilla Firefox با كليك راست روي دانلود فيلم گزينه Save Link As را انتخاب کنيد.
* در مرورگر Internet Explorer با كليك راست روي دانلود فيلم گزينه Save Target As را انتخاب کنيد.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۵, شنبه

قابل توجه دانشجویان

دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی که مازاد بر سقف مجاز انتخاب واحد ، واحد اخذ نموده اند(برای مشاهده بخشنامه سقف واحد کلیک کنید) ، موظفند از تاریخ 21/02/89 لغایت 28/02/89 اقدام به حذف دروس مذکور(با ذخیره شهریه متغیر) نمایند. این دسته از دانشجویان چنانچه در تاریخ های مذکور اقدام به حذف این دروس ننمایند ، بایستی این دروس را در زمان حذف اضطراری (که به زودی زمان آن اعلام خواهد شد) حذف نمایند و در غیر این صورت قادر به دریافت کارت شرکت در آزمون نخواهند بود. این دسته از دانشجویان از طریق منوی زیر می توانند اقدام به حذف نمایند :

منوی کاربر ==> ثبت نام ==> عملیات ترمیم ==> ترمیم